תזונה יוגית ואיורוודה

הינך מה שאתה אוכל.
בימים עברו היה נחשב האוכל כסוג של תרופה ועקרונות הבריאות שבתזונה היו נפוצים ומוכרים, כיום בעידן הניו אייג' חוזר הטרנד התזונתי ואנו מבינים כי מה שאנו אוכלים עכשיו מייצר את האני העתידי שלנו.

יוגי בהג'ן שהביא את מדע הקונדליני יוגה למערב, עודד את תלמידיו לאמץ אורח חיים בריא ויוגי, התזונה היוגית אותה קידם כוללת מזונות מלאים, פשוטים, טריים, ומזינים.
התזונה היוגית אינה כוללת בשר, דגים, עופות, או ביצים ומבוססת על שילוב מאוזן של צריכת פירות, ירקות, דגנים, קטניות, אגוזים ומוצרי חלב

איורוודה – מדע החיים –  הינו מדע הוליסטי עתיק העוסק בבריאות האדם וצמח במקביל ליוגה.
על פי עקרונות האירוודה בריאותינו תלויה באיזון בין גוף-נפש-רוח וכן באיזון בין שלושת התכונות (Tridoshas) האחראיות ליצירת ולשמירת מצב בריאותינו הפיזי והנפשי.
ה- Tridoshas הן:
1.    ואטה – Vata – תכונה זו משמרת את הגוף, מייצרת את התנועות הפיזיות, שולטת במיינד, בחושים ובהפרשות. מקושרת לאנרגית אפאנה.
2.    פיטא – Pitta – תכונה זו אחראית על העיכול, חום, אש מעכלת, יצירת תאי דם.
3.     קאפא – Kapha – תכונה זו מזינה ומשמנת את הגוף, שומרת על היכולת המינית, מקנה איזון מנטלי לאדם.
תכונות של מאכלים שונים:
בדומה לתכונות של מדע האיורודה גם במדע היוגי בנוי כל הקיים מאיזון בין שלוש תכונות מרכזיות (Gunas)
Satva – טוהר, ידע
Ragas – תשוקה, פעולה
Tamas – ריפיון, בורות
 ניתן לחלק את המאכלים השונים על פי ראייה יוגית זו:
1.    Satvic – מזון סאטווי (טהור) הוא מזון בעל תמצית טהורה, עם איכויות אתריות, ומכיל את רב הפירות והירקות, במיוחד ירקות ירוקים, אגוזים, אבוקדו, קוקוס, שעועית, אורז, לחם.
2.    Rajasic – מזון ראג'סי (אנרגיה של יצירה, השלמה, הישגיות) הכולל עשבים, תבלינים מעוררים, תפו"א, שורשים, סלק, שום, בצל, ג'ינג'ר.
3.    Tamasic – מזון טאמאסי (אנרגיה של ריפיון, ניוון ועצלנות) כולל בשר, דגים, עופות, ביצים, אלכוהול.
מאחר שבכל נגיסה אנו יוצרים את האני העתידי שלנו אנו יכולים להחליט איזה סוג אוכל הוא המתאים ביותר להשגת מטרותינו:
ליוגים שחופשיים לחיות את חייהם ללא מגע עם חיי היום היום, תזונה סאטווית תהיה המתאימה ביותר. לאילו שמעונינים לשמור על אורח חיים מדיטטיבי ויחד עם זאת להמשיך לחיות ולעבוד בעולם, תזונה המורכבת ברובה מאוכל סאטווי עם תוספות של אוכל ראג'סי תהיה מתאימה. למתרגלים משמעת קפדנית של תירגול טנטרי, קונדליני יוגה או אמניות לחימה נדרש אוכל ראג'אסי להשלמת התזונה.על פי הגישה היוגית עדיף להמנע לחלוטין מאוכל טאמאסי.
             
מוצרי חלב 
מוצרי חלב ויוגורט יספקו את כמות החלבון הנדרש לתזונה היוגית, תירגולי קונדליני יוגה המשלבים נשימת אש נוטים לנקז את הליחה. ולכן צריכה חלקית של מוצרי חלב מומלצת כדי להחזיר לחות למערכת. למי שטבעוני או אלרגי למוצרי חלב , חלב סויה יכול להוות תחליף.
מזונות חומציים ובסיסיים
המזונות מתחלקים למזונות חומציים ובסיסיים, על פי המסורת היוגית לשם השגת בריאות פיזית ונפשית מקסימלית הדם אמור להיות בסיסי ביחס אופטימלי  של 75% בסיס – 25% חומצה.
מזונות בסיסיים – בונים ומאזנים את האיברים, העצבים והבלוטות ומשרים תחושת רוגע.
דוגמאות: פירות מתוקים וחמוצים, ירקות ירוקים,  קטניות, חלב, יוגורט,  לבן, ריוויון, לימונים.
מזונות חומציים –  נותנים פרץ של אנרגיה אך בצריכה מרובה מחלישים את הגוף והופכים אותו  לפגיע בפני מחלות, מאיצים הזדקנות.
דוגמאות: בשר, ביצים, עמילנים, מתוקים, מוצרי חמאה.
טעמים
לפי היוגה טעם לא נועד רק לשם תחושת ההנאה או חוסר ההנאה אלא מהווה גורם משמעותי בהשפעה על בריאותינו.
במסורת האיורוודה קיימים 6 טעמי יסוד:
מאכלים מתוקים – מחזקים, משמחים ומזינים. בצריכה מוגזמת: מיצרים ליחה, קילקולי קיבה, הצטננות כרונית,, השמנה.
מאכלים חמוצים –  מעוררים את התאבון והפרשת מיצי קיבה, מרגשים את המיינד ומחזקים את זרימת האנרגיה לאברים. בצריכה מוגזמת: חום, דלקות, צרבת, ריפיון בגוף ורעלים בדם.
מאכלים מלוחים – מדללים ליחה, מגבירים תאבון ועוזרים בעיכול. בצריכה מוגזמת: חולשה, הצטברות נוזלים, אימפוטנציה, קמטים, חומציות יתר ודלקות.
מאכלים חריפים – עוזרים בהטמעת המזון בגוף, מעוררים את האיברים, מייבשים עודף נוזלים, מרפאים כיבי כיבה, מרגיעים גירוי ונלחמים בהשמנה. בצריכה מוגזמת: מזיקים לזרע, גורמים לעייפות, אובדן כוח, צמא, כאבים בגוף.
מאכלים מרים – מעוריי תאבון, מנקים את הגרון, מחדדים את האינטלקט וטובים לעור. בצריכה מוגזמת: עשויים ליצור כאב ראש וחולשה.
מאכלים עפיצים – מרגיעים ומקררים, מפחיתים ליחה ומטהרים את הדם. בצריכה מוגזמת: עשויים ליצר גזים, עצירות, כאבים בחזה, כחישות, צמא.
הנחיותיו של יוגי בהג'ן להכנת אוכל ואכילתו
1.    הכינו את מזונכם באהבה ובמסירות.
2.    אכלו תמיד במקום נעים ורגוע.
3.    הגישו את האוכל בחינניות
4.    קחו לכם רגע להכיר תודה על מתנת המזון.
5.    קחו את הזמן, אכלו במודעות.
הנחיותיו של יוגי בהג'ן לתמיכה בתהליך העיכול השלם
1.    אכלו כדי לחיות, אל תחיו כדי לאכול
2.    הימנעו מאכילת חטיפים בין הארוחות והפחיתו את מס' הארוחות.
3.    אכלו אך ורק כשאתם רעבים
4.    לעסו היטב, לקיבה אין שיניים
5.    הפסיקו לאכול כאשר אתם ¾ מלאים
6.    קחו מנוחה לאחר כל ארוחה
7.    אל תאכלו אחרי שקיעת השמש
8.    אכלו רק מאכלים אשר אתם מסוגלים לעכל תוך 18-24 שעות
9.    פעם בשבוע תנו למערכת העיכול מנוחה
10. אם אינכם יכולים לעכל את זה, אל תאכלו את זה.
בתאבון 🙂