פראניאמה: תרגילי נשימה

פראניאמה היא המדע היוגי לשליטה והכוונה של דפוסי הנשימה.
הנשימה היא הדבר הראשון שנכנס אל גופינו בעת הלידה והיא גם הדבר האחרון שעוזב את גופינו בעת המוות. הוכח וידוע כי קצב הנשימה ואיכותה מכתיבים ומהווים מראה למצבינו הפיזי והנפשי. הנשימה נושאת בתוכה, מעבר למולקולות כימיות גם את אנרגיית החיים עצמה – פראנה. אנרגית החיים מעניקה חיוניות לכל המערכות בגופינו, לנפש ולהכרה.

פראניאמה היא אחת הטכניקות המרכזיות בהן אנו משתמשים בתרגול קונדליני יוגה, מומלץ להתחיל כל תרגול עם מס' דקות של פראניאמה. גם בשאר סוגי היוגה נחשבת הפרניאמה לכלי חשוב ועוצמתי.
בקונדליני יוגה אנו משתמשים ב – פראניאמה על מנת לייצר מיינד שקט ומדיטטיבי ,ריכוז ובהירות. ככל שקצב הנשימה שלנו איטי ומבוקר כך גם הנפש שקטה יותר ומאוזנת. הנשימה מהווה מראה למיינד ומשדרת דרך קצב ועומק האם אנחנו נתונים במצב של מצוקה או שמא הכל בסדר.
טכניקות נשימה בקונדליני יוגה:
נשימה טבעית –  Natural Breathing
שבו בישיבה פשוטה, כשגבכם זקוף לחלוטין והסנטר מכונס פנימה (נעילת גרון קלה), עצמו עינכם ומקדו את מבטכם בנקודת הריכוז שבין הגבות (העין השלישית) הניחו את כפות הידיים על הברכיים בגיאן מודרה (Gyan Mudra) כאשר האגודל והאצבע המורה של כל יד נוגעות זו בזו.
הביאו את תודעתכם אל הנשימה, היו נוכחים בעת השאיפה, הנשיפה והפערים שביניהם, תנו לנשימה לזרום בטבעיות ולתודעתכם לעקוב אחריה.
נשימה עמוקה ארוכה  – Long Deep Breathing
שבו בישיבה פשוטה, כשגבכם זקוף לחלוטין והסנטר מוכנס פנימה (נעילת גרון קלה), עצמו עינכם ומקדו את מבטכם בנקודת הריכוז שבין הגבות (העין השלישית) הניחו את כפות הידיים על הברכיים בגיאן מודרה (Gyan Mudra) כאשר האגודל והאצבע המורה של כל יד נוגעות זו בזו.
שאפו באיטיות ובמודעות דרך האף, ותנו לנשימה למלא את חלל הבטן, כאשר חלל הבטן מלא, המשיכו לשאוף באיטיות ומלאו את חלל בית החזה, כאשר גם חלל בית החזה התמלא המשיכו לשאוף באיטיות ומלאו את החלק התחתון של הגרון, מעל עצמות הבריח. כאשר אתם מלאים לחלוטין. נשפו באיטיות, ראשית רוקנו את הגרון, לאחר מכן את בית החזה ולבסוף את חלל הבטן. כאשר רוקנתם את האוויר מגופכם וחלל הבטן מתקרב אל עמוד השדרה, שאפו שוב וחיזרו על המחזוריות. תנו לנשימה להיות איטית ולמעברים בין שאיפה לנשיפה להיות חלקים ומבוקרים.
נשימה זו נקראת גם נשימה יוגית מלאה.
היתרונות של תרגול נשימה עמוקה רבים מספור ובחלקם:
רגיעה, איזון של מערכת העצבים והמוח, הגדלת קיבולת הריאות ותמיכה במערכת החיסונית, ניקוי השדה המגנטי, וויסות רמת חומציות בגוף, ניקוי הריאות מפסולת, מעוררת ייצור אנדורפינים במוח המבטלים נטייה לדיכאון, ממריצה ומעוררת, מעניקה בהירות, קור רוח וחיוביות.
ניתן לתרגל נשימה עמוקה כתרגול יומי של 3-11 דקות.
נשימת אש – Breath of Fire
שבו בישיבה פשוטה, כשגבכם זקוף לחלוטין והסנטר מוכנס פנימה (נעילת גרון קלה), עצמו עינכם ומקדו את מבטכם בנקודת הריכוז שבין הגבות (העין השלישית) הניחו את כפות הידיים על הברכיים בגיאן מודרה (Gyan Mudra) כאשר האגודל והאצבע המורה של כל יד נוגעות זו בזו.
שאפו ונשפו במהירות דרך האף, בשאיפה הוציאו את הבטן החוצה ובנשיפה הכניסו אותה פנימה, החלק של הבטן אותו אנו מפמפמים נקרא נקודת הטבור (Navel Point) והוא נמצא כ-5 ס"מ מתחת לטבור. תנועת נקודת הטבור פנימה והחוצה תניע את הסרעפת ותסייע לפעולת הנשימה להיות קצבית וחדה.
הנשיפה והשאיפה צריכות להיות שוות בעוצמתן ומשכן.
למתחילים, התרכזו ראשית בעיקר בנשיפה ובהכנסת נקודת הטבור פנימה והתחילו בקצב איטי יותר.
יתרונות נשימת אש: 
מטהרת את הדם, מאזנת את מערכת הבלוטות, מעוררת את מקלעת השמש לשחרר זרימת אנרגיה טבעית בכל הגוף, מייצרת גלי אלפא במוח, מחזקת את מערכת העצבים, בונה קיבולת ריאות ועוזרת לטהר את דרכי הנשימה, מייצרת חום ומעלה את רמת האנרגיה, מייצרת עיסוי לאיברים הפנימיים על ידי תנועת הסרעפת ובכך ממריצה את מערכת העיכול.
ניתן לתרגל 3-11 דקות בכל יום.
אזהרות לתרגול נשימת אש: 
לנשים בזמן מחזור מומלץ לא לתרגל נשימת אש. אין לתרגל נשימת אש במצבים של לחץ דם גבוה, מחלות לב או שבץ, אפילפסיה וכיבי קיבה.

נשימה חילופית – Alternative Nostril Breathing

שבו בישיבה פשוטה, כשגבכם זקוף לחלוטין, והסנטר מוכנס פנימה (נעילת גרון קלה) עצמו עינכם ומקדו את מבטכם בנקודת הריכוז שבין הגבות (העין השלישית) יד שמאל מונחת על הברך בגיאן מודרה (Gyan Mudra). חסמו בעדינות את נחיר ימין עם אגודל ימין, ושאפו מנחיר שמאל, בתום השאיפה שחררו את הנחיר הימני ועם הזרת או עם הקמיצה של יד ימין חסמו את נחיר שמאל ונשפו מנחיר ימין.
חזרו על הפעולה. האגודל והאצבע המורה של יד ימין יוצרות צורת U.
ניתן לבצע את אותה המחזוריות כאשר יד שמאל מובילה את התנועה – השאיפה מימין, הנשיפה משמאל.
לנשימה זו וריאציות רבות, הכוללות נשיפה ושאיפה מנחיר אחד בלבד, שאיפה מנחיר אחד ונשיפה מהאחר עם האפשרות להחליף בכל מחזור את הצד ממנו נושפים וממנו שואפים.יתרונות נשימה חילופית:
מטהרת את ערוצי האנרגיה (Nadis) הראשיים אידה (Ida) ופינגאלה (Pingala) יוצרת תחושה של רווחה והרמוניה במישור הפיזי, הרגשי והנפשי. יכולה לעזור לכאבי ראש, מיגרנות ותסמינים הקשורים ללחץ.
נשימה דרך הנחיר השמאלי מזוהה עם ה-Nadi Ida ומקושרת לאנרגיה נקבית, אנרגיית הירח, אפאנה, מרגיעה, מקררת, פותחת, מומלצת לתרגול לפני השינה.
נשימה דרך הנחיר הימני מזוהה עם ה- Nadi Pingala ומקושרת לאנרגיה זכרית, אנרגיית שמש, פראנה, מחממת, מעוררת, מחזקת את כוח הרצון והנחישות. מומלצת לתרגול עבור מתן בהירות וריכוז.
פראניאמה - תרגילי נשימה יוגית