גורו נאנאק (1469-1539) – מייסד הדת הסיקית והגורו הראשון של הסיקים.
גורו נאנאק גמע ברגליו קילומטרים רבים בהביאו לאנשים את הידע של האל האחד החי בכל חלקיק מבריאתו ומהווה את האמת הנצחית.
גורו נאנאק ייסד פלטפורמה רוחנית, חברתית ופוליטית יחודית המבוססת על שיווין, אהבה, אחווה, טוב ומידה טובה.
גורו נאנאק גמע ברגליו קילומטרים רבים בהביאו לאנשים את הידע של האל האחד החי בכל חלקיק מבריאתו ומהווה את האמת הנצחית.
גורו נאנאק ייסד פלטפורמה רוחנית, חברתית ופוליטית יחודית המבוססת על שיווין, אהבה, אחווה, טוב ומידה טובה.
יוגי בהג'ן קשר את היוגה לדת הסיקית דרך השאבאד, זרם הצליל הקוסמי הנמצא בלימודים הסיקיים העתיקים שדרכו הגשימו המאסטרים הסיקיים את הידע.
"גורו נאנאק הוא יוגי מצוין, שאומן על ידי יוגים מצוינים. היה לו קשר מצוין עם יוגים. אם הוא לא היה יוגי, הוא היה הולך ליוגים. אידיוט מחפש את חברתם של אידיוטים. איש האלוהים מחפש את חברתם של אנשי האלוהים. זה החוק. ציפורים מאתה הלהקה חוברות יחד, כל חייו גורו נאנאק חבר ליוגים."
גורו נאנאק נולד למשפחה במעמד גבוה, בגיל צעיר מאד הוא החל לחקור את כל מה שסביבו, הטקסיות הריקה מתוכן נדמתה לו כחסרת משמעות, החלוקה החברתית למעמדות, מעמד האשה הנמוך כל אילו גרמו לגורו נאנק לרצות לעורר את משפחתו ואת החברה מהשינה העמוקה שכפו על עצמם.
גורו נאנאק נע על פני מרחקים רבים בחיפושו ללמוד כל מה שניתן על האמת ועל תודעת האדם. הוא למד בחברת יוגים. הוא למד בחברת מלומדים. הוא חיפש ותיחקר את כולם.
לבסוף, כך מתאר זאת יוגי בהג'ן, גורו נאנאק עצמו החל לתרגל יוגה והגיע למצב הכרה גבוה ביותר.
לבסוף, כך מתאר זאת יוגי בהג'ן, גורו נאנאק עצמו החל לתרגל יוגה והגיע למצב הכרה גבוה ביותר.
על פי הסיפורים, בוקר אחד, כאשר טבל גורו נאנאק במים לפני המדיטציה, גופו נעלם בתוך המים ולא עלה על פני השטח במהלך שלושה ימים. נשימתו הפכה להיות כה דוממת וכה עמוקה שהוא יכל היה להחזיק עצמו מתחת למים למשך זמן כה רב.
במהלך שלושת הימים בהם היה גורו נאנאק שהה מתחת למים הוא חווה חווית הארה. הוא ראה את המשחק הקוסמי של התודעה האלוהית ואת התפקיד והמטרה של חיי האנוש בתוך משחק זה.
לאחר חוויה זו תיעד גורו נאנאק את ניסיונו בג'אפ ג'י סאהיב – שירתה של הנשמה, מעבר לתאור חווית ההארה של גורו נאנאק, המתנה האמיתית בג'אפ ג'י היא זרם הצליל שמתגשם כמורה (Shabad Guru).
כשגורו נאנאק זימר את הג'אפ ג'י הוא הביא טכנולוגיה חדשה לאנושות. זימרת ג'אפ ג'י עם דבקות ואהבה לאורך זמן תאפשר לאדם לפתח את היכולת לראות את מה שראה גורו נאנאק. השאבאד יכול להוביל את האדם אל האור ואל המיזוג עם האלוהי גם אם אינו גורו מתקדם.
במהלך שלושת הימים בהם היה גורו נאנאק שהה מתחת למים הוא חווה חווית הארה. הוא ראה את המשחק הקוסמי של התודעה האלוהית ואת התפקיד והמטרה של חיי האנוש בתוך משחק זה.
לאחר חוויה זו תיעד גורו נאנאק את ניסיונו בג'אפ ג'י סאהיב – שירתה של הנשמה, מעבר לתאור חווית ההארה של גורו נאנאק, המתנה האמיתית בג'אפ ג'י היא זרם הצליל שמתגשם כמורה (Shabad Guru).
כשגורו נאנאק זימר את הג'אפ ג'י הוא הביא טכנולוגיה חדשה לאנושות. זימרת ג'אפ ג'י עם דבקות ואהבה לאורך זמן תאפשר לאדם לפתח את היכולת לראות את מה שראה גורו נאנאק. השאבאד יכול להוביל את האדם אל האור ואל המיזוג עם האלוהי גם אם אינו גורו מתקדם.
דרך חייו של גורו נאנאק ניתן לראות את הקשר הדינמי בין קונדליני יוגה לדהרמה הסיקית. לטכניקות העתיקות של היוגה יש כח עצום אך דרך השאבאד, זרם הצליל, אדם ממוצע שאינו סגפן דגול יכול להתעורר לאותו מצב תודעה שבעבר היה שמור אך ורק ליוגים הגבוהים ביותר.
לכן בקונדליני יוגה כל תרגיל כולל את זרם הצליל. אם אין מנטרה ספציפית המיוחסת לתרגיל אנחנו עדיין שואפים עם המנטרה 'סאט' ונושפים עם המנטרה 'נאם'.
חייו של גורו נאנאק הולידו שתי מסורות מרכזיות ; אחת היא המסורת היוגית שהובלה על יד בנו הבכור של גורו נאנאק, באבא סירי צ'אנד, מטרתה היתה לשמר את האמת שבכתבים היוגיים.
המסורת השנייה שייסד היתה מבוססת על השאבאד, על דביקות, שירותיות ועל חיי בית ומשפחה. מסורת זו פתחה את הפתח להארה ושחרור גם לאדם הממוצע. זאת הייתה הפעם הראשונה בהודו שאפשרות זו נפתחה. שתי המסורות התחילו מאדם מואר אחד והן המשיכו להתפתח במשך עידנים אחרי מותו. הרגע שבו קד באבא סירי צ'אנד לרגליו של גורו ראם דאס, היה הרגע בו נפגשו והתאחדו שתי מסורות אילו.
לכן בקונדליני יוגה כל תרגיל כולל את זרם הצליל. אם אין מנטרה ספציפית המיוחסת לתרגיל אנחנו עדיין שואפים עם המנטרה 'סאט' ונושפים עם המנטרה 'נאם'.
חייו של גורו נאנאק הולידו שתי מסורות מרכזיות ; אחת היא המסורת היוגית שהובלה על יד בנו הבכור של גורו נאנאק, באבא סירי צ'אנד, מטרתה היתה לשמר את האמת שבכתבים היוגיים.
המסורת השנייה שייסד היתה מבוססת על השאבאד, על דביקות, שירותיות ועל חיי בית ומשפחה. מסורת זו פתחה את הפתח להארה ושחרור גם לאדם הממוצע. זאת הייתה הפעם הראשונה בהודו שאפשרות זו נפתחה. שתי המסורות התחילו מאדם מואר אחד והן המשיכו להתפתח במשך עידנים אחרי מותו. הרגע שבו קד באבא סירי צ'אנד לרגליו של גורו ראם דאס, היה הרגע בו נפגשו והתאחדו שתי מסורות אילו.
גורו נאנאק עזב את גופו בגיל 70, 22 ספטמבר 1539 בקרטרפור. הסיקים מאמינים שרוחו של גורו נאנאק, קדושתו, אלוהותו וסמכותו הדתית ירדה אל כל אחד מתשעת הגורואים הסיקיים שבאו אחריו מרגע שקיבלו את כס הגורו.